Umiarkowany dress code dla dziennikarzy w Sejmie – TAK, ograniczenia w dostępie do Sejmu – NIE. Tak można by podsumować konferencję pt. „Co wolno dziennikarzowi w Sejmie?”, którą zorganizowało w piątek 22 kwietnia, CMWP SDP na Foksal 3/5.
Beata Lubecka z Polsatu zaznaczyła, że gdyby zostały wprowadzone planowane zmiany, ograniczające dziennikarzom dostęp do Sejmu, byłoby to wielkie utrudnienie dla ich pracy, stali by się oni „podkładką dla mikrofonu”. Jej zdaniem powinno zostać tak, jak jest. Jeśli już jednak mają zostać wprowadzone jakieś zmiany, to tylko na zasadzie porozumienia na linii władze parlamentu – dziennikarze.
Według Łukasza Warzechy z „W Sieci” wprowadzanie tego typu ograniczeń jest niedopuszczalne w takiej formie i może się odwrócić przeciwko politykom. Odczytuje on je jako chęć zapewnienia sobie spokoju od dziennikarzy. Powoływanie się przy tym przez władze Sejmu i Senatu na przykład Parlamentu Europejskiego jest w tym przypadku nietrafione, gdyż to, że gdzieś istnieje takie rozwiązanie nie znaczy, że jest ono dobre, zwłaszcza, że Polska ma swoją wypracowaną dość liberalną tradycję dostępu do parlamentu.
Z kolei zdaniem trzeciego panelisty - Marka Domagalskiego z „Rzeczpospolitej”, zmiany mogą być uzasadnione, ale wyłącznie z ważnych powodów, jak np. bezpieczeństwa czy tłoku w Sejmie. Lecz nie uważa on, by dziennikarzy w parlamencie było aż tak wielu, żeby trzeba wprowadzać specjalne regulacje.
Wszyscy paneliści zgodzili się natomiast z tym, że dziennikarze oddelegowani do pracy w Sejmie powinni spełniać określone standardy ubioru. Zdaniem Warzechy diabeł tkwi jednak w szczegółach. Istotna jest bowiem także wygoda pracy, zwłaszcza operatorów.
Na sali, pomimo zaproszenia nie pojawili się przedstawiciele marszałków Sejmu i Senatu, co wzbudziło oburzenie prowadzących.
Dyskusję moderował Wiktor Świetlik.
Czytaj także:
http://wpolityce.pl/media/289842-lukasz-warzecha-o-ograniczeniach-dla-dziennikarzy-pracujacych-w-sejmie-jestem-tym-dosyc-poruszony-to-objaw-ewidentnej-arogancji
http://dziennikarzerp.org.pl/problem-medialny-realny-czyli/